<3

Jag älskar dans, alla sorter faktiskt! Även om jag tycker jag testat ganska många stilar finns det ju så mycket mer, om man bara vågar släppa taget och kasta sig ut! Innan jag började med balett dansade jag tiodans (latinamerikanska pardanser) och jazzshow, jag tyckte de båda var otroligt roliga! Hade jag inte börjat på kungliga hade jag börjat tävla 2009 och vem vet vart jag skulle stå idag? När "vanliga" (icke-dansande) människor hör ordet balett tror jag de flesta får upp en bild av ett barndomsminne då det mesta gick ut på att leka eller någonting som ser väldigt konstigt, nästan övernaturligt men ändå otroligt lätt ut eftersom det ser ut som att man faktiskt svävar. Jag respekterar de ovetande som faktiskt inte har en blekaste aning om vad det handlar om men jag ogillar starkt när folk säger att det är töntigt, för det är det minsta man kan säga om den här typen av konstform. När jag började dansa tyckte jag faktiskt att det var väldigt lätt, man hade inte sett många andra som var duktigare och man käde sig faktiskt helt okej, men ju längre tiden gick insåg man sakta men säkert att det inte handlade om någon lek längre som när man var liten utan att det var otroligt seriöst. Jag började inse att det var otroligt få som skulle uppnå sina drömmar här på skolan även om det var flera som var duktiga, jag började även inse att man behövde ha något unikt, något som var speciellt för just dig, det kan t.ex vara att ha höga ben, vara otroligt duktig på att snurra eller bara ha en fiin känsla. Eftersom balett är så pass dolt för samhället till skillnad från bl.a artister så måste man ju utmärkas på något vis!
När man ser sig i spegeln finns det alltid något att ändra på, alltid något som är fel och minsta lilla berömmelse får en att vakna upp och prestera ytterligare lite över sin maxgräns, så..balett är magi, det ser otroligt lätt ut, men bakom den svävande ballerinan ligger oerhört hårt arbete 6 dagar i veckan från årskurs 4 eller framåt.

Om du brinner för att dansa, främst klassiskt och modernt tycker jag att du ska söka in till Kungliga svenska balettskolan vecka 8! Du behöver inte ha världens alla kunskaper (jag hade själv aldrig dansat innan jag sökte in, men det kollar på vad man har för förutsättningar ;) Så vad finns det egentligen att förlora? Livet är så mycket mer om man bara vågar kasta sig ut  i det och inta nya möjligheter <3

Puss <3


Kommentarer
Postat av: Mona

Helt rätt!! Sök in om du känner dej ispirerad, men kom ihåg att det krävs stora uppoffringar av din familj och din fritid, men älskar du det så spelar det ju ingen roll<3

2012-01-15 @ 15:18:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0